Mar 25, 2011

Стойността на Groupon $ 25 млрд. ли е?


Откакто Groupon преследва плановете си за IPO, оценката му продължава да се покачва. Първо беше 15 милиарда щатски долара , сега е 25 милиарда щатски долара. Това се казва в доклад на Bloomberg. Не забравяйте, че това е само за януари 2011 г. Месецът беше завършен с $ 950,00 милиона финансиране при смешна оценка от 5 милиарда щатски долара.
Какво става тук? Това знак ли е, че интернет оценките излизат извън контрол? Един от рисковите инвеститори на Groupon, Ben Horowitz от Andreessen Horowitz в Ню Йорк обсъди оценките като цяло и посочи, че Groupon сега прави "милиарди долари приходи." (Update: Bloomberg Businessweek посочва приходи за Grupon около $ 3 млрд. $ 4 милиарда през тази година). Сравнете ги с 760 милиона щатски долара приходи за 2010 г. докладвани от WSJ и ще видите големия растеж. Не забравяйте също, че Groupon е само на две години. Колкото по-бързо расте, толкова по-висока става оценката му.
Но това не е само за оценка, повече за егото. Достигайки 25 милиарда щатски долара Groupon IPO ще избута Google и ще стане най-големият. Да, това е същото IPO на Groupon, което Google предложи да купи само за $ 6.000 милиарда през декември миналата година. И това прозвуча налудничево. IPO за $ 25 милиарда ще поемане на щафетата от Google.
Ключът към такава оценка не е от приходите, защото  Groupon печели много и поддържа заплатите на хиляди търговци и други служители, както и се разширява в целия свят. Groupon дели приходите с местните търговци, които предлагат отстъпки, чрез услуга подобна на Google AdSense, приходите се разделят и с участващите сайтове. Така че местните търговци вземат най-малко 50 на сто от приходите. Оценката е свързана изключително с целия бизнес, който е успял да преодолее пропастта между онлайн и местната търговия за първи път.
Местната търговия е огромно парче от икономиката и всеки, който има успешно тези предприятия онлайн може да експлоатира пазара от онлайн реклама. Поне това ще казват банкерите на Groupon, като се опитват да убедят инвеститорите да купят IPO.
Но има уловка. Никой, дори Groupon, не знае колко голяма може да стане компанията или колко време могат да поддържат своето 50 процентово разделяне на приходите с търговците. Ако размерът на икономиката на САЩ е само $ 14700000000000, колко от това е местно? Не знам, но това е огромен пробив в местния бизнес по отношение на онлайн реклама.
Когато една малка фирма като ресторант направи оферта на Groupon от 50 на сто до 70%, Groupon ще наводни с нови клиенти до такава степен, че много фирми няма да могат да се справят с пешеходния трафик. Но това е просто маркетингови долари под формата на отстъпки от услуги. Това води поколения местни бизнесмени. Но колко от тези клиенти се връщат да платят пълната цена? Няма начин за измерване на това, което може да стане. И това ще бъде ключът към дългосрочната оценка на Groupon.